Kunst en cultuur

Op deze pagina vindt u de beknopte beschrijving van de lezingen/cursussen.
Voor een uitgebreidere beschrijving, klik op de cursustitel of op 'meer informatie'

YAEL VAN DER WOUDEN EN JUDITH FANTO: EEN DUBBEL INTERVIEW

Yael van der Wouden (1987) is schrijver en docent. Ze geeft les in creative writing en comparative literature. Haar debuutroman de bewaring, welke ze in het Engels heeft geschreven en is verschenen als ‘The Safekeep. In 2024 stond haar roman al op de Shortlist van de prestigieuze Booker Prize en in juni van dit jaar heeft ze de ‘Women’s Prize for Fiction’ gewonnen.

“De bewaring is een zorgvuldig opgebouwd verhaal waarin continu een aanstekelijke spanning voelbaar is tussen twee vrouwen en tussen het heden en ons donkere, collectieve verleden.”

Judith Fanto (1969) is auteur, jurist en publicist. Haar eerste roman Viktor is onderscheiden met de Hebban Literatuurprijs voor het beste Nederlandse debuut van 2020, was genomineerd voor de Boekhandelsprijs 2021 en is verschenen in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Rusland. Na lang wachten is daar dan nu haar tweede roman: Narcis.

“Diepontroerende, ingenieuze roman over vriendschap in tijden van oorlog en vrede. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.”

Lees meer
BRANCUSI’S SCULPTUURKUNST- VAN RODIN TOT SLAPENDE MUZE
De grote Rodin was onder de indruk van zijn sculpturen en stelde hem direkt aan als assistent. Maar na een maand wist hij het al: hij zou bewijzen dat hijzelf ook een groot kunstenaar is. Constantin Brancusi: beeldhouwer die al tijdens zijn leven tientallen werken geëxposeerd zag worden en een grote overzichttentoonstelling in het New Yorkse Guggenheim Museum kreeg.    In Parijs begin 20ste eeuw raakte Brancusi bevriend met Modigliani die hem inspireert tot het kunstenaarschap. In dat Europese mekka van de moderne kunst ontmoette hij ook Henri Rousseau en Fernand Léger met wie Brancusi samen reisde naar New York. In die stad trok hij sterk de aandacht met zijn modernistische sculpturen die berucht werden door hun gewaagdheid maar waarin te zien valt dat hij feitelijk een platonische kunstenaar was die zoekt naar volmaaktheid via essentie in vorm.    Uit Brancusi’s handen zijn veel klassiekers van de vroeg-moderne sculptuurkunst ontstaan, zoals “Le Baiser” (De kus), “La muse endormie” (De slapende muze), “Le nouveau né” (Het ei), “Mademoiselle Pogany”, “L’ oiseau dans l’ espace” (Bird in space), en nog veel meer beroemde beelden. Behalve dat Hélène Kröller-Müller zijn werk verzamelde evenals Amerikaanse musea, bezit ook het Centre Pompidou een grote collectie werken van Brancusi. Via dat Parijse museum is er dit najaar een omvangrijke overzichtstentoonstelling te bezichtigen in het H’Art Museum (voormalige Hermitage Amsterdam). Na het volgen van deze lezing bent u goed ingeleid in het bijzondere oeuvre van Brancusi.     
Lees meer
GRAND TOUR DU MONDE

GRAND TOUR DU MONDE

Cursusnummer:
8001

Hoe heerlijk is het om op reis te gaan. Met een beetje geluk keer je terug als een ander mens. Reizend naar de uithoeken van hun vertrouwde Westerse Wereld kregen welgestelde jongelieden de kans om hun blik te verruimen. De ‘Grand Tour’ leidde hen naar de kunst. Een enkeling ging nog verder, verkende de wereld daaràchter.

In deze cursus doen we iets soortgelijks. We volgen – in gedachten – het spoor van wie de horizon voorbij ging. We komen in alle uithoeken van de wereld waar ‘touristen’ van alle tijden voet aan de grond zetten. Plaatsen waar de kunst van het bekende zich moest verhouden tot de kunst van het vreemde, onbekende. Wat was het resultaat van deze ‘confrontaties’? Wie waren de hoofdrolspelers hierbij; de bouwmeesters en kunstenaars, de opdrachtgevers?

Onze ‘Grand Tour’ voert door tijd en ruimte, en bestrijkt zo de hele kunstgeschiedenis in vogelvlucht: we vergelijken de wonderbaarlijke mondiale kunst van steentijdmensen en volgen routes van ideologie en exotica in de middeleeuwen en de queeste om de kosmos in kaart te brengen. We varen over wereldzeeën met shoppende handelscompagnieën en mengen ons tenslotte onder wereldburgers van de moderne tijd. Zo komen we in Babylonië, Egypte, Brazilië, Australië, China, Rusland en nog vele andere landen.

Lees meer
  • 5 sessies van 2 uur Toon details
    • 1: dinsdag 28 okt 2025 - 19:30 – VU-gebouw De Springplank
    • 2: dinsdag 4 nov 2025 - 19:30 – VU-gebouw De Springplank
    • 3: dinsdag 11 nov 2025 - 19:30 – VU-gebouw De Springplank
    • 4: dinsdag 18 nov 2025 - 19:30 – VU-gebouw De Springplank
    • 5: dinsdag 25 nov 2025 - 19:30 – VU-gebouw De Springplank
  • € 125,00
  • Annenies Keur
  • VU-gebouw De Springplank Toon adres-info

PEACE FOR OUR TIME

Cursusnummer:
8000

Is vrede de natuurlijke staat van de mens? Natuurlijk; wie immers verlangt er naar oorlog? En oorlog is juist het tegenovergestelde van vrede. Maar is oorlog daardoor dan iets onnatuurlijks? Oorlog loopt helaas als een rode draad door de geschiedenis. Soms lijkt het zelfs alsof wat wij vrede noemen niet meer is dan een adempauze tussen conflicten, een break waarna zelfs degenen die zojuist nog samen de vijand bestreden nu elkaar te lijf gaan. Oorlog als iets onontkoombaars, als een natuurverschijnsel, onnatuurlijk want door mensenhand veroorzaakt.

Gelukkig is er nog een andere rode draad; de eeuwigdurende zoektocht naar die staat die natuurlijk zou moeten zijn: vrede. Ontelbare plannen zijn er gemaakt, op talloze manieren geprobeerd, georganiseerd, afgesproken: nooit meer oorlog. Want oorlog is slecht, altijd en overal. Echt? Zit daar niet ook een probleem? Rechtvaardige oorlog, verdedigingsoorlog, heilige oorlog? Preventieve oorlog wellicht? Maar als de oorlog zoveel vormen kent, moet dat dan niet ook voor de vrede gelden?

Wat zo simpel lijkt, zo geruststellend zwart-wit, blijkt zoals steeds vele grijstinten te kennen. In deze voorstelling kijken we naar dat grijs spectrum van oorlog zowel als vrede in geschiedenis en literatuur, in religie en filosofie. En misschien wordt de vrede waarnaar we ook in deze dagen zozeer hunkeren dan weer een heel klein beetje zichtbaarder.

Lees meer
SEREEN, KLINKEND & ELEGANT:DE KUNST VAN GERARD TER BORCH
ls u van de kunst van Vermeer houdt, van 17de-eeuwse schilderijen van musicerende gezelschappen in Hollandse interieurs, of van uiterst realistisch weergegeven stoffen en materialen, dan houdt u van het werk van Gerard ter Borch.    Als voorloper van Vermeer en tijdgenoot van Rembrandt bereikte Gerard ter Borch de Jonge al vroeg een hoog niveau in het uitbeelden van serene huiselijke scènes die soms ook zinnebeeldige betekenis in zich meedroegen. Zijn portretten kenmerkten zich door elegantie en monumentaliteit, kwaliteiten die bij Ter Borch terecht kwamen via de Vlaamse portrettisten evenals de Britse hofstijl van o.a. Anthonie van Dyck (Rubens’ beroemdste leerling).    Ter Borchs kunst is een van hoog niveau die in de schijnwerpers zal staan op de grootste oude kunst-tentoonstelling in museaal Nederland van dit najaar. Aan de hand van veel beeldmateriaal komt u in deze lezing in de artistieke wereld van Gerard ter Borch, waarnaast ook in die van het evenzo artistieke gezin waaruit hij vandaan kwam.   
Lees meer
SURREALISME

SURREALISME

Cursusnummer:
7008
De verzameling Surrealistische kunstwerken van het Rotterdamse Museum Boijmans van Beuningen is van top- & wereldniveau. Psychedelische schilderijen van Salvador Dalì, tot leven komende objecten van René Magritte, de fotomontages van Man Ray, wie kent er niet een paar van? De vervreemdende werken van de Surrealistische meesters worden eind ‘25 / begin ’26 in het architecturaal opzienbarende Depot van Boijmans opnieuw tentoongesteld.    In die expositie, “Beyond Surrealism”, wordt dit keer een combinatie gemaakt met werken van hedendaagse kunstenaars. Van zes internationaal toonaangevende namen zal hun hedendaagse kunst de dialoog aangaan met Surrealistische creaties. Zo wordt artistieke verbeelding omgezet in actuele onderwerpen als gender, identiteit, feminisme, en klimaatverandering, waardoor de tentoonstelling nauw aansluit bij de maatschappelijke actualiteit. Deze kunstlezing door cultuurhistoricus Hoo-Man Chan M.A. gaat daar op in.   
Lees meer
MARIA MAGDALENA

MARIA MAGDALENA

Cursusnummer:
8002

De vrouw die in de Bijbel met naam wordt genoemd werd vanaf het vroege christendom en in de loop van de middeleeuwen steeds duidelijker omschreven, door combinaties met bijbelse vrouwen zonder naam. Ook ontstonden legendes waarin Maria Magdalena de meest fabelachtige avonturen beleefde en grote wonderen verrichtte. Vanaf de zestiende eeuw raakten veel van deze ontzagwekkende verhalen wat meer naar de achtergrond, nadat geleerden (ook binnen de kerk) zochten naar bewijzen en deze niet aantroffen. In de oude gnostische tekstpassages die pas veel later werden ontdekt, komt Maria Magdalena echter wel naar voren als een vrouw met bijzondere kwaliteiten.

In de kunst zien we de verhaspeling aan verhalen terug en ook de verschillende gedaantes van Maria Magdalena. Meestal heeft ze een pot met mirre bij zich, waarmee ze de voeten van Christus zalfde. Ze draagt haar lange haren vaak los en we zien geregeld een traan op haar wangen, ook dit verwijst naar het ritueel met de voetwassing. Haar kleding is doorgaans zeer kostbaar, omdat ze werd voorgesteld als een dame van hoge komaf, maar vanaf de late middeleeuwen laat ze haar mantel van zich afglijden, als metafoor voor de ommekeer die zij doormaakte. Soms wordt ze geheel naakt voorgesteld.

Maria Magdalena vertegenwoordigt de verleiding: de vrouwelijke charme en het vooral negeren daarvan. Mannen helpt zij bij het weerstaan van verleidsters. Ze is de patrones van alle vrouwen en van prostituees in het bijzonder, en voorts wordt zij vereerd door tuinlieden, kappers, zalfdraaiers en parfumiers.

Lees meer
METAMORFOSEN

METAMORFOSEN

Cursusnummer:
7009
Passie, verlangen, jaloezie, lust, verlies, liefde - ze komen allemaal voor in de Grieks-Romeinse verhalen over goden, halfgoden & mensen. Vooral die die door de Romeinse dichter Ovidius verteld werden in zijn boek “Metamorfosen” werden uitgebeeld in verf, in marmer en in keramiek door kunstenaars in de eeuwenlange geschiedenis van de Westerse kunst. En een groot aantal die door beroemde Westerse kunstenaars zijn gemaakt, zijn in het voorjaar te zien in een grote tentoonstelling in het Rijksmuseum.    In samenwerking met de Galleria Borghese in Rome worden meer dan 80 werken samengebracht in de expositie van het Rijksmuseum. Werken van onder andere Titiaan, Correggio, Caravaggio, Rubens, Rodin, Brancusi en Bourgeois vullen er de zalen. Zo komen de kleurrijke en dynamische personages van de verhalen door een van de grootste dichters uit de Klassieke Oudheid via de topstukken tot leven. 
Lees meer